Ferrari California - auto marzeń

Dlaczego miliony ludzi na świecie marzą o przejażdżce Ferrari? Ta włoska marka kojarzy się z prędkością i pięknymi kształtami. Będąc pod wrażeniem klasy czy wyjątkowej urody jakiegoś przedmiotu porównujemy go właśnie do Ferrari w swojej kategorii…

 

Parametry techniczne

Począwszy od targów motoryzacyjnych w Paryżu, w 2008 roku niezwykła popularnością spośród modeli Ferrari cieszy się California, która należy do klasy super luksusowej (segment GT) aut sportowo-rekreacyjnych. To pierwszy model tej marki, z umieszczonym z przodu silnikiem V8. Dwudrzwiowe coupé-cabrio może bezsprzecznie zjednać sobie każdego kierowcę swoimi parametrami technicznymi: silnikiem o pojemności 4,3 litra rozwijającym moc 460KM; możliwością osiągnięcia prędkości 100 km/h w 3,9 s i 200 km/h w 11,2 s; prędkością maksymalną aż 310 km/h. Auto zostało dobrze wyważone, poprzez umieszczenie jednostki napędowej za przednią osią, a siedmiostopniowej skrzyni biegów (współpracującej z podwójnym sprzęgłem), za tylną. Pracująca w trzech trybach (comfort, sport, cts off), kontrola trakcji F1-Trac została przejęta z modelu 599 GTB Fiorano. Co  wraz z aktywnym zawieszeniem z regulowanymi amortyzatorami MRC zapewnia bezpieczeństwo i precyzję. Układ hamulcowy jest wyposażony w karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe. Długość auta to 456,3 cm, szerokość: 190,2 cm, wysokość: 130,8 cm, zbiornik paliwa ma pojemność 78 litrów. Otwarcie dachu zajmuje tylko 14 sekund (!).


Składany dach typu hardtop, otwór wlotu powietrza widoczny na masce, boczne skrzela wraz z tylnymi nadkolami sprawiają, że maszyna wygląda na władcę szos i nikt nie przejedzie obok, obojętnie. Niesamowity design Californii to zasługa włoskiego studia Pininfarina, które specjalizuje się w tworzeniu samochodów koncepcyjnych.  Ferrari California dostępne jest w 27 kolorach nadwozia, 12 odcieniach skórzanej tapicerki, ma 3 wzory felg i 5 kolorów zacisków.

Obecnie Ferrari zalicza się do niezależnej grupy Ferrari Maserati w obrębie koncernu Fiata. Z ciekawostek: Ferrari poświęciło 1 000 godzin na dopracowanie nadwozia w tunelu aerodynamicznym. To najbardziej aerodynamiczne auto spośród wszystkich przedstawicieli tej marki.

Ten model zalicza się do najchętniej modyfikowanych przez firmy tuningowe: auto może zostać wyposażone np. w 20- bądź 21- calowe aluminiowe felgi, obniżone zawieszenie. Jednostka sterująca pracą motoru może być przeprogramowana tak, by moc wzrosła do 500 KM, a moment obrotowy wynosił 500 Nm. Dzięki temu prędkość rozwinie się do 315 km/h.

Obecnie produkowane jest około 6 000 sztuk Californii rocznie: największą popularnością cieszy się wśród mieszkańców Stanów Zjednoczonych – to największy konkurent Chevroleta Corvette.

Cena wersji podstawowej to około USD 200 000.

Co nieco historii

Włoska marka Ferrari została założona w 1947 roku przez Enzo Ferrari. Świetne osiągnięcia techniczne, luksusowy i finezyjny wygląd linii nadwozia, charakterystyczne brzmienie silnika – to cechy wyróżniające już pierwsze modele aut, które wyszły ze stajni Ferrari. Logotyp przedstawiający czarnego rumaka stojącego na dwóch tylnych nogach to symbol szczęścia, według starych, włoskich wierzeń.

Historia modelu California sięga 1957 roku, przez 6 kolejnych lat wyprodukowano 125 sztuk Ferrari 250 GT California Spyder. W 1966 roku powstało Ferrari 365 California, ale jego żywot był krótki – w ciągu roku powstało tylko 14 sztuk, w tym 2 z kierownicą po prawej stronie.

Wielki powrót Californii nastąpił na targach w Paryżu i Maranello w 2008 roku. Od tego momentu jest to najlepiej sprzedające się Ferrari. W 2012 roku California zostało dodatkowo podrasowana o dodatkowe 30 KM i 20 Nm względem parametrów swojej poprzedniczki. Dzięki czemu jednostka V8 generuje 490 KM i 505 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

W 2014 nastąpił wielki przełom – twórcy dodali literkę T do nazwy, a widlasty 8-cylindrowy silnik, pierwszy raz w historii istnienia modelu California, wyposażyli w turbodoładowanie. Marketingowcy firmy podkreślają, że inżynierowie pozbyli się dzięki temu efektu „turbodziury”. Wielbicielom marki szczęki opadły z wrażenia, choć pojawiły się też ciche głosy protestu niektórych ortodoksyjnych wielbicieli auta, którzy obawiali się zepsucia reakcji silnika na wciśnięcie pedału gazu i stłumienia jego charakterystycznego odgłosu. Przewidywania te nie miały pokrycia w rzeczywistości – California jest wyposażona w dwa skomplikowane kolektory wdechowe zapewniające wspaniałą wokalizę (a wyglądem przypominające gniazda pytonów). Równocześnie spadła emisja CO2, a zużycie paliwa zmalało o blisko 4,5 l/100 km (ok. 15%). Zmieniono także panele karoserii na ostrzejsze i bardziej wyraziste. Kształt boków auta został zainspirowany błotnikami pontonowymi słynnego modelu 250 Testa Rossa.

Za co kochamy Ferrari

Ferrari jest obiektem pożądania niejednego kierowcy. Szaleją za nim zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Piękny, aerodynamiczny design, oszałamiająca prędkość i charakterystyczny dźwięk pracy silnika w uszach. Obcowanie z tym samochodem to luksus i niezapomniane doznania. Dlatego California zostaje nagradzana w wielu prestiżowych plebiscytach. Również w Polsce, w bodaj najbardziej medialnym konkursie na Najlepszy Samochodu Roku Playboya, w 2015 roku Ferrari California T zdobyło najwyższe laury. Doceniono jego agresywność, muskulaturę i świetny sportowy wygląd.