Car wrapping, czyli oklejanie auta folią

Oklejanie samochodów folią jest obecnie bardzo popularne. To tzw. car wrapping. Usługa cieszy się popularnością przede wszystkim ze względu na możliwość wyróżnienia auta. Jednak obok walorów estetycznych warto zwrócić uwagę na funkcjonalność takiej usługi. Folia ochronna chroni bowiem lakier przed uszkodzeniami mechanicznymi i chemicznymi. Naturalnie pod warunkiem prawidłowej aplikacji folii na samochód.

Rodzaje folii do oklejania samochodów

W związku z tym, że car wrapping cieszy się rosnącym zainteresowaniem, na rynku nie brakuje materiałów przeznaczonych do aplikowania na karoserii. W usłudze car wrappingu wykorzystuje się samoprzylepne folie zróżnicowane pod względem koloru i faktury, co pozwala dobrać materiał z uwzględnieniem indywidualnych preferencji. Oczywiście najczęściej okleja się nadwozie auta, natomiast odpowiednie folie stosuje się nawet w kabinie.

Do oklejania wykorzystuje się kilka rodzajów folii. Podział uwzględnia m.in. folie monochromatyczne, polimerowe oraz wylewane:

  • * Folia monochromatyczna – najtańsze folie do oklejania aut, dlatego to materiał mniej żywotny i wykazujący większą podatność na uszkodzenia mechaniczne. Foliami monochromatycznymi najczęściej obkleja się powierzchnie płaskie, zwykle na krótki okres.
  • * Folia polimerowa – folie polimeryczne mają większą żywotność. Materiał sprawdzi się przy obklejaniu powierzchni płaskich z lekkimi nierównościami.
  • * Folia wylewana – folie najdroższe w zakupie, ale dające największe możliwości w obszarze obklejania, do aplikacji także na elementach z załamaniami i przetłoczeniami. Obok uniwersalności dużą zaletą materiału jest odporność termiczna i na uszkodzenia mechaniczne.

Folie do oklejania aut w usłudze car wrappingu podzielić można także na kolorowe (do zmiany koloru nadwozia), ochronne (do ochrony lakieru) oraz przyciemniające (do przyciemnienia szyb i reflektorów).

Przeczytaj też: "Światła przeciwmgielne tylne i przednie – kiedy ich używać?"

Wady i zalety oklejania samochodu folią

Fakt, że car wrapping jest coraz popularniejszy, nie jest dziełem przypadku. Otóż oklejanie samochodów folią ma wiele zalet. Przede wszystkim to walory estetyczne, ponieważ materiał daje możliwość poprawy wyglądu karoserii poprzez możliwość zmiany koloru nadwozia. Pozwala to wyróżnić auto na tle innych pojazdów. Materiał chroni także lakier przed uszkodzeniami mechanicznymi i chemicznymi. To wszystko sprzyja wyższej wartości rynkowej pojazdu. Z folii korzystają też firmy, które chcą zareklamować brand. Dobrym przykładem są nasze samochody sportowe przeznaczone do jazdy po torze wyścigowym.

Przeczytaj też: "Odzież rajdowa – kombinezon i co jeszcze?"

Oczywiście car wrapping ma też pewne wady. Przede wszystkim wskazać trzeba na dość wysoki koszt usługi, szczególnie przy lepszej gatunkowo folii. Naturalnie materiał ma też ograniczoną żywotność, najczęściej w zakresie od 4 do 10 lat. Problemem może być także podatność na niewłaściwą pielęgnację oraz warunki atmosferyczne, szczególnie jeżeli jest to materiał gorszej jakości.

Oczywiście do wad zaliczyć można także dość skomplikowany montaż, włącznie z koniecznością przygotowania lakieru. Wymaga to wiedzy, doświadczenia i stosownych narzędzi, dlatego proces aplikacji folii należy powierzyć specjalistom. Zwłaszcza że takie firmy dają gwarancję na swoje usługi.

Oklejanie samochodu folią

Ile kosztuje oklejanie samochodu folią?

Car wrapping jest dość kosztowny. Naturalnie koszt oklejenia samochodu folią jest różny w zależności od wielkości auta i samej folii. Natomiast nawet w przypadku aut miejskich należy liczyć się z wydatkiem rzędu blisko 5000 złotych. Oczywiście można okleić tylko wybrane elementy. Przy zleceniu usługi oklejania auta należy też pamiętać o tym, że proces jest czasochłonny i może zająć nawet do 5 dni. Przy mniejszych autach zajmuje to przynajmniej 2 dni.

Przeczytaj też: "Rodzaje foteli samochodowych: fotel kubełkowy do samochodu"

Już po oklejeniu samochodu należy zadbać o właściwą pielęgnację folii. Pozwoli to utrzymać materiał w dobrej kondycji przez wiele lat. Po pierwsze należy regularnie usuwać zanieczyszczenia, natomiast najbezpieczniej korzystać z myjni ręcznych i bezdotykowych kosztem automatycznych. Dużą ostrożność trzeba zachować szczególnie w przypadku folii o matowym wykończeniu, których nie należy polerować. Natomiast można poddawać polerowaniu i nabłyszczaniu folie wykończone na wysoki połysk, do czego wykorzystuje się na przykład woski i Quick Detailery.