Czarny lód na drodze – co to jest, czym grozi, jak się zachować?

Jazda w niesprzyjających warunkach wymaga dużej ostrożności. Dotyczy to zwłaszcza sezonu zimowego, kiedy drogi pokrywa warstwa śniegu i lodu. Jeżeli kierowcy widzą zimą zalegający lód lub śnieg, najczęściej zdejmują nogę z gazu. Niestety, zdarza się, że asfalt pokrywa niewidoczna, cienka warstwa lodu. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko, dlatego podpowiadamy, czym jest i jak rozpoznać czarny lód na drodze, a także jak zachować się w takich warunkach.

Czarny lód na drodze – co to za zjawisko?

Czarny lód na drodze to termin określający przezroczystą warstwę lodu pokrywającą jezdnię. To zjawisko pogodowe pojawiające się zwłaszcza w nocy i wczesnym rankiem, kiedy panuje duża wilgotność powietrza, a temperatura najczęściej mieści się w zakresie od 0 do -15 stopni Celsjusza. Gołoledź na drodze pojawia się też w wyniku zamarzającego deszczu, opadającej mgły i zamarzania roztopionego śniegu.

Problem polega na tym, że czarny lód na drodze jest niewidoczny, a warstwa gołoledzi stwarza ryzyko poślizgnięć i wypadków. Dlatego każdy kierowca powinien wiedzieć, jakie symptomy wskazują, że drogę pokryła gołoledź (m.in. śliska i lśniąca nawierzchnia, brak charakterystycznego dźwięku opon). Zwłaszcza jeżeli to obszary najbardziej narażone na gołoledź (m.in. tereny niezurbanizowane, okolice zbiorników wodnych).

Przeczytaj też: "Doskonalenie techniki jazdy – dlaczego warto, jak wygląda, ile kosztuje?"

Jak jeździć na lodzie samochodem

Stany zagrożenia gołoledzią według IMGW

W związku z dużym zagrożeniem nie tylko dla kierowców, ale również dla infrastruktury oraz ogólnie dla zdrowia i życia ludzi, raportowaniem zjawiska gołoledzi zajmuje się Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW). W zależności od skali zagrożenia IMGW wydaje następujące ostrzeżenia:

  • * Stopień 0 – stan normalny wskazujący na brak warunków sprzyjających występowaniu gołoledzi.
  • * Stopień 1 – stan słabego zagrożenia (do 5 mm marznących opadów w ciągu 12 godzin).
  • * Stopień 2 – stan umiarkowanego zagrożenia (od 5 do 10 mm marznących opadów w ciągu 12 godzin).
  • * Stopień 3 – stan dużego zagrożenia (powyżej 10 mm marznących opadów w ciągu 12 godzin).

Alerty meteorologiczne są publikowane na stronie internetowej IMGW. Ostrzeżenia pojawiają się z kilkudniowym wyprzedzeniem, a następnie są na bieżąco aktualizowane.

Przeczytaj też: "Opony zimowe w Polsce – obowiązkowe czy zalecane?"

Jak jechać po czarnym lodzie?

Należy pamiętać, że w zetknięciu z lodem na niewiele zdają się nawet zimowe opony. Dlatego, żeby nie wpaść w poślizg, kierowca auta powinien pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim warto zachować czujność i być wyczulonym na niesprzyjające warunki drogowe i ewentualną gołoledź, jeżeli temperatury na zewnątrz spadają w okolice 0 stopni Celsjusza.

Kluczowe znaczenie ma zachowanie zimnej krwi i opanowanie. Kierowca pojazdu powinien zwolnić, dlatego należy zdjąć nogę z gazu, ewentualnie przyhamować silnikiem, co skróci ewentualną drogę hamowania. Żeby zapobiec boksowaniu kół, prędkość obrotową silnika należy utrzymywać na niskich obrotach. Ważne jest też pewne trzymanie koła kierownicy oraz unikanie gwałtowanych manewrów, które mogą doprowadzić do utraty przyczepności.

Przeczytaj też: "Hamowanie silnikiem – co to jest, kiedy stosować?"

Czarny lód na lodzie

W MotoPrezent priorytetem jest dla nas bezpieczeństwo Klientów. Dlatego przejażdżki po torze wyścigowym odbywają się wyłącznie w bezpiecznych warunkach, kiedy mamy pewność, że nawierzchnia nie jest pokryta warstwą lodu, a poruszanie się po torze jest bezpieczne. Eventy odbywają się przez cały rok z wyłączeniem sezonu zimowego (od marca do listopada). Oczywiście każdy, kto zasiada za kierownicą sportowego samochodu ze stajni MotoPrezent, może liczyć na opiekę doświadczonego instruktora i zawodowego kierowcy wyścigowego. Wszystko po to, żeby doskonałą zabawę połączyć z bezpieczeństwem uczestników.

Przeczytaj też: "Przejazd na torze wyścigowym – jak się przygotować, o czym pamiętać?"