Jak przygotować auto na zimę?

Zima to najtrudniejszy okres dla auta, które jest narażone na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych (m.in. niskie temperatury, śnieg i większa wilgotność). Samochodom nie służy także sól drogowa wykorzystywana do posypywania jezdni. Natomiast negatywne skutki można obniżyć, dlatego podpowiadamy, jak przygotować auto na zimę.

Akumulator

Kierowca, zastanawiający się nad tym, jak przygotować auto na zimę, nie może pominąć weryfikacji stanu akumulatora. Jeżeli jest on w słabej kondycji, przy niskich temperaturach na zewnątrz pojawią się problemy z uruchomieniem pojazdu. W ocenie stanu akumulatora pomoże specjalny miernik. Ważne, aby pomiarów dokonać w stanie spoczynkowym i po obciążeniu. Zużyty akumulator najlepiej wymienić na nowy.

W trakcie jazdy akumulator jest doładowywany przez alternator. Jego stan ocenia się poprzez podpięcie miernika pod klemy i uruchomienie silnika. Zużyty alternator należy wymienić lub poddać regeneracji.

Akumulator - przygotuj auto na zime

Świece zapłonowe lub żarowe

Problem z uruchomieniem samochodu może wynikać również ze zużytych świec, dlatego należy skontrolować te elementy:

  • * Świece żarowe – wysokotemperaturowe grzałki wbudowane w głowicę silnika wysokoprężnego. Ich zadaniem jest łatwiejszy rozruch, zwłaszcza w niskich temperaturach. Świece żarowe stabilizują także wolne obroty podczas nagrzewania się jednostki napędowej.
  • * Świece zapłonowe – mogą utrudniać rozruch silnika benzynowego, ale dają też inne symptomy zużycia (m.in. spadek mocy, nierówna praca, dławienie i gaśnięcie jednostki napędowej).

Auto w zimie

Opony

W Polsce nie ma obowiązku poruszania się na ogumieniu zimowym. Natomiast na pewno nie warto ryzykować i poruszać się zimą na oponach letnich. Jeżeli nie jest to wymiana opon na zimowe, rozsądną alternatywą są opony całoroczne, zwłaszcza przy użytkowaniu auta w warunkach miejskich, gdzie drogi są odśnieżone.

Opony użytkowane w sezonie zimowym powinny mieć przynajmniej 4-milimetrowy bieżnik. Ważny jest też stan techniczny ogumienia i wiek – najlepiej nie starsze niż 5-letnie. Same opony powinny znaleźć się na wszystkich kołach, a nie tylko na obręczach napędzanej osi.

Przeczytaj też: "Opony zimowe w Polsce – obowiązkowe czy zalecane?"

Płyny eksploatacyjne

Przed zimą wymienić należy także płyny eksploatacyjne:

  • * Płyn chłodniczy – dostosowany do niskich temperatur, ponieważ jego zamarznięcie może grozić nawet rozerwaniem silnika. Alternatywą jest dolanie koncentratu obniżającego temperaturę zamarzania.
  • * Płyn hamulcowy – obecność wody w płynie obniża temperaturę wrzenia i w konsekwencji skuteczność hamowania.
  • * Olej silnikowy – powinien to być smar o niskiej lepkości zimowej, który zapewni łatwiejszy rozruch i szybciej dotrze do elementów silnika. Parametr ten określa cyfra lub liczba przed literką "W" – im niższa, tym lepiej.

Płyn do spryskiwaczy i wycieraczki

Letni płyn do spryskiwaczy może zamarzać w niskiej temperaturze. Dlatego trzeba go wymienić na preparat zimowy o temperaturze zamarzania przynajmniej na poziomie -20 stopni Celsjusza. Ewentualnie do płynu letniego dolać można koncentratu obniżającego temperaturę zamarzania.

Ogromny wpływ na bezpieczeństwo mają także wycieraczki, których pióra zimą muszą zmagać się z deszczem, śniegiem oraz szlamem trafiającym na szybę spod kół samochodów jadących przed nami. Warto unikać najtańszych wycieraczek z supermarketów, ale postawić na produkty renomowanych producentów.

Mycie i konserwacja

Przed zimą warto dokładnie umyć samochód, najlepiej na myjni ręcznej. Pozwoli to usunąć zanieczyszczenia mogące zatrzymywać wodę. Po umyciu samochód trzeba wysuszyć i zabezpieczyć woskiem dla ochrony lakieru przed zanieczyszczeniami. Jednocześnie warto usunąć wszelkie odpryski i ogniska korozji.

Kontroli wymaga także podwozie, zwłaszcza elementy nośne, zawieszenie oraz przewody – hamulcowy i paliwowy. Skontrolować trzeba także inne elementy układu hamulcowego, w tym klocki i tarcze hamulcowe, a także stan hamulca ręcznego.

Przeczytaj też: "Tarcze nawiercane – wady i zalety, zastosowanie"

Światła na zimę

Światła

Zimą zmrok zapada znacznie szybciej, dlatego dla bezpieczeństwa ważne jest ustawienie świateł na odpowiednim poziomie. Można to zrobić samodzielnie, ale przy braku doświadczenia warto powierzyć to diagnoście lub mechanikowi w warsztacie. Przyda się również polerowanie lamp dla przywrócenia skuteczności świecenia.

Filtry – paliwa, powietrza, kabinowy

Przed sezonem zimowym należy przeprowadzić kontrolę lub wymianę filtra paliwa. Dotyczy to zwłaszcza nowoczesnych silników wysokoprężnych wrażliwych na jakość paliwa. Przy decyzji o wymianie warto rozważyć też instalację nowego filtra powietrza. Natomiast wyższy komfort jazdy zimą pomaga utrzymać filtr kabinowy, który oczyszcza powietrze dostające się do wnętrza auta.

Uszczelki

Niezabezpieczone uszczelki mogą skutkować przymarzaniem drzwi. Ich otwieranie na siłę często kończy się oderwaniem uszczelki lub urwaniem klamki. Żeby temu przeciwdziałać, wystarczy nasmarować uszczelki drzwi i bagażnika preparatem w sprayu lub sztyfcie.

Jak przygotować samochód na zimę

Akcesoria 

Zimą konieczne są akcesoria, zwłaszcza zmiotka do usuwania śniegu i skrobaczka do skrobania szyb. Warto pamiętać, że auto nie może stać zbyt długo z włączonym silnikiem, za co grozi mandat. W odszronieniu przydać się mogą także środki chemiczne. Zwłaszcza w starszych autach przydadzą się też odmrażacze do zamków. Natomiast na przednią szybę można nałożyć osłonę antyszronową, a idąc dalej – nakryć całe auto pokrowcem. Inne przydatne akcesoria to m.in. kable rozruchowe, łańcuchy na opony, składana saperka czy linka holownicza.

Skontrolowanie auta przed zimą jest zasadne. To gwarancja komfortowej i bezpiecznej jazdy również w warunkach zimowych. Dla większego bezpieczeństwa warto też rozważyć kurs jazdy na śliskiej nawierzchni, na przykład specjalną jazdę po torze wyścigowym czy placu. To szansa, aby pod okiem instruktora nauczyć się zachowywać zdrowy rozsądek i właściwie reagować w sytuacjach awaryjnych.

Przeczytaj też: "Doskonalenie techniki jazdy – dlaczego warto, jak wygląda, ile kosztuje?"