ODBIERZ SWÓJ RABAT! 30 ZŁ NA PIERWSZE ZAKUPY!
ODBIERAM RABAT
Do najbliższego eventu, na którym możesz pojechać pozostało: Najbliższy event:
DNI / GODZ. / MIN.
Wybierz samochód

Jak spada zasięg samochodu elektrycznego zimą?

Auta elektryczne wciąż nie cieszą się dużą popularnością. Natomiast faktem jest, że samochodów z napędem bezemisyjnym regularnie przybywa. Jednym z czynników, na jakie nabywcy zwracają uwagę przy wyborze, jest zasięg samochodu elektrycznego. Niestety, okazuje się, że o ile w korzystnych warunkach zasięg potrafi być przyzwoity, o tyle zimą w otoczeniu niskich temperatur spada nawet o kilkadziesiąt procent. Potwierdza to badanie amerykańskiej organizacji Recurrent przeprowadzone w 2022 roku. Podmiot wziął pod uwagę kilkanaście modeli i przebadał aż przeszło 7000 egzemplarzy. Takie same wnioski wysnuwa renomowana organizacja ADAC.

Co wpływa na zasięg aut elektrycznych zimą?

Zasięg samochodu elektrycznego zimą jest znacząco niższy od tego, co producent podaje w kartach pojazdu. Wynika to z trudnych warunków atmosferycznych panujących w sezonie zimowym. Natomiast podkreślmy, że przekłamania w zasięgu WLTP dotyczą nie tylko aut elektrycznych, ale również samochodów konwencjonalnych z silnikiem spalinowym.

Jak wskazuje organizacja ADAC, w zależności od modelu, stanu akumulatora oraz używania elektroniki pokładowej zasięg aut elektrycznych zimą spada nawet od około 25 do 50 proc. To wynik zużywania dużo większych ilości energii (od ponad 30 do 100 proc.).

Czynniki wpływające na spadek zasięgu aut elektrycznych w sezonie zimowym:

  • * Niska temperatury powietrza – w związku z ujemnymi temperaturami spada wydajność ogniw, dlatego uzyskanie odpowiedniej ilości energii wymaga większego wyczerpania baterii.
  • * Ogrzewania kabiny – trudno wyobrazić sobie dziś jazdę nowoczesnym autem zimą bez korzystania z ogrzewania wnętrza. Niestety, ogrzewanie kabiny zużywa więcej energii, co skutkuje mniejszym zasięgiem samochodu elektrycznego. Zasięg spada jeszcze bardziej, jeżeli kierowca korzysta z innych funkcji (np. podgrzewanie foteli, kierownicy, lusterek, szyb).
  • * Opony – jazda zimą na oponach zimowych podnosi bezpieczeństwo. Natomiast ze względu na budowę (miękka mieszanka, większa ilość lameli) ogumienie zimowe generuje większe opory. Dotyczy to zwłaszcza opon klasy ekonomicznej.

Przeczytaj też: "Opony zimowe w Polsce – obowiązkowe czy zalecane?"

Zasięg elektryka zimą

Jak spada zasięg samochodu elektrycznego zimą – przykłady

Wedle badania przeprowadzonego przez firmę Recurrent, z pojazdów poddanych testom zasięgu najmniejsze straty w okresie zimowym ma Jaguar I-Pace, zaledwie na poziomie 3 proc. Jednak w przypadku modelu Bolt od Chevroleta jest to już ponad 30 proc.:

  • * Jaguar I-Pace – spadek o 3 proc.
  • * Audi e-tron – spadek o 8 proc.
  • * Tesla Model X – spadek o 15 proc.
  • * Tesla Model Y – spadek o 15 proc.
  • * Tesla Model 3 – spadek o 17 proc.
  • * Hyundai Kona – spadek o 19 proc.
  • * Tesla Model S – spadek o 19 proc.
  • * Nissan Leaf – spadek o 21 proc.
  • * Volkswagen e-Golf – spadek o 23 proc.
  • * BMW i3 – spadek o 24 proc.
  • * Ford Mustang Mach-E – spadek o 30 proc.
  • * Volkswagen ID.4 – spadek o 30 proc.
  • * Chevrolet Bolt – spadek o 32 proc.

Przeczytaj też: "Najpopularniejsze samochody elektryczne w Polsce w 2023 roku – TOP 10 (przewidywania)"

Jak zwiększyć zasięg elektryka zimą?

Jak zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego zimą?

Współczesne samochody elektryczne mają spory zasięg na jednym ładowaniu. Natomiast w związku z tym, że w warunkach ujemnych temperatur może on drastycznie spaść, warto wiedzieć, jak zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego zimą. Szczególnie że infrastruktura szybkiego ładowania wciąż nie wygląda w Polsce najlepiej. Szybkich stacji ładowania przybywa, jednak nadal jest w tym obszarze sporo do poprawy. Na szczęście są proste sposoby na zwiększenie realnego zasięgu samochodów elektrycznych, chociaż często odbywa się to kosztem komfortu jazdy:

  • * Zmniejszenie temperatury ogrzewania – jeżeli zachodzi taka możliwość, lepiej korzystać z podgrzewania foteli i kierownicy kosztem ogólnego ogrzewania. Dotyczy to zwłaszcza podróżowania bez pasażerów.
  • * Parkowanie w garażu – nie każdy ma taką możliwość, natomiast parkowanie w garażu pozwoli szybciej nagrzać wnętrze przy mniejszych stratach energii.
  • * Nagrzewanie kabiny podczas ładowania – pozwoli to zaoszczędzić na zużyciu baterii i podniesie komfort podróżowania.
  • * Odpowiednie ciśnienie w oponach – właściwe ciśnienie zmniejsza opory toczenia. Znaczenie ma też prawidłowo ustawiona zbieżność.
  • * Wyłączenie zbędnych elementów wyposażenia – wybrane elementy będące na wyposażeniu auta nie mają przełożenia na komfort jazdy, a pobierają energię (np. ambientowe podświetlenie kabiny, automatyczne składanie lusterek).

Przeczytaj też: "Samochody hybrydowe – rodzaje hybryd: HEV, FHEV, PHEV, MHEV"

Nie ulega wątpliwości, że auta elektryczne potrafią być bardzo dynamiczne, dlatego są wykorzystywane nawet do sportowej jazdy po torze. Natomiast na dłuższe podróże nie zawsze jest to najlepsza opcja. Widać wyraźnie, że zasięg samochodu elektrycznego zimą może być zdecydowanie niższy od tego, co deklarują producenci w optymalnych warunkach jazdy.