ODBIERZ SWÓJ RABAT! 30 ZŁ NA PIERWSZE ZAKUPY!
ODBIERAM RABAT
Do najbliższego eventu, na którym możesz pojechać pozostało: Najbliższy event:
DNI / GODZ. / MIN.
Wybierz samochód

Zapalona kontrolka akumulatora w samochodzie

Zapalona kontrolka akumulatora może niepokoić kierowcę. Szczególnie że świeci się na czerwono, a zwłaszcza lampek w tym kolorze nie należy ignorować. Jak łatwo się domyślić, kontrolka wskazuje na problemy z układem elektrycznym (np. brak ładowania, zbyt niskie napięcie). Naturalnie kierowca powinien dążyć do poznania istoty problemu, a następnie jego najszybszego rozwiązania. Dlatego podpowiadamy, kiedy zapala się kontrolka akumulatora, a także jak zachować się w takiej sytuacji.

Zadania akumulatora w samochodzie

Zanim wskażemy możliwe przyczyny zapalonej kontrolki akumulatora, w pierwszej kolejności należy odnieść się do samego akumulatora. Naturalnie jest to podstawowy podzespół samochodowy, który pełni istotne funkcje. Bateria jest niezbędna między innymi do:

  • * uruchamiania pojazdu;
  • * zasilania świateł, elementów układu sterowania silnikiem, klimatyzacji oraz innych podzespołów.

Oczywiście akumulator ma ograniczoną pojemność. W związku z tym, że zgromadzona w nim energia jest na bieżąco zużywana, akumulator jest doładowywany. Przy sprawnym układzie jest on ładowany podczas jazdy przez alternator.

Przeczytaj też: "Co oznacza zapalona kontrolka silnika check engine?"

kontrolka akumulatora

Zapalona kontrolka akumulatora – przyczyny

Jest w pełni zrozumiałe, że nowoczesne samochody mają duże zapotrzebowanie na energię. Dlatego ewentualne problemy z akumulatorem są bardzo uciążliwe i mogą doprowadzić do unieruchomienia pojazdu. Najczęściej winny jest alternator zamieniający energię mechaniczną w elektryczną, natomiast nie jest to żelazna reguła. Poniżej wskazujemy najczęściej spotykane przyczyny zapalonej kontrolki akumulatora:

  • * Usterka alternatora – uszkodzeniu alternatora sprzyjać może zwłaszcza ładowanie akumulatora, który jest wyeksploatowany i nie nadaje się do dalszego użytkowania.
  • * Awaria regulatora napięcia – regulator napięcia to podzespół odpowiedzialny za dostarczanie do akumulatora prądu o stałym napięciu. Jeżeli nie działa on właściwie, poskutkuje to zapaleniem się kontrolki akumulatora. Regulator może zwyczajnie zużyć się w toku eksploatacji. Do awarii regulatora napięcia dojść może też wskutek zalania.
  • * Uszkodzenie paska wielorowkowego – zadaniem paska jest przekazanie napędu do alternatora. Dodatkowo może on napędzać pompę wspomagania oraz pompę płynu chłodniczego. Pasek może zwyczajnie zużyć się podczas pracy, co skutkuje jego zerwaniem. Jednak zapalenie kontrolki akumulatora spowoduje też zsunięcie się paska.
  • * Rozładowany akumulator – z czasem akumulator staje się coraz mniej efektywny. Jego rozładowywaniu sprzyja szczególnie jazda na krótkich dystansach w sezonie zimowym. Jeżeli właśnie rozładowanie jest przyczyną zapalenia się kontrolki akumulatora, baterię można doładować podczas jazdy na dłuższym dystansie. Naturalnie pomoże też prostownik.
  • * Uszkodzenie przewodów układu ładowania – jeżeli przewody są uszkodzone, powoduje to zakłócenia w obwodzie ładowania.
  • * Zaśniedziałe klemy – jak wyżej, skutkuje to nieprawidłowym doładowywaniem akumulatora.

Przeczytaj też: "Kontrolka oleju w samochodzie – co oznacza, jak się zachować?"

Jak zachować się po zapaleniu kontrolki akumulatora?

Nie ma powodów do niepokoju, jeżeli czerwona kontrolka akumulatora w samochodzie zapaliła się jednorazowo. Najpewniej jest to wynik spadku napięcia. Sytuacja wygląda inaczej, jeżeli problem się powtarza. Wówczas należy znaleźć źródło problemu i go usunąć, a do tego momentu rzecz jasna zrezygnować z użytkowania auta.

Natomiast kontrolka akumulatora może zapalić się również podczas jazdy. Jeżeli odległość do miejsca docelowego jest niewielka, można kontynuować podróż, ponieważ wyłączenie silnika może uniemożliwić ponowne uruchomienie auta. Natomiast dalsza jazda jest możliwa pod warunkiem, że temperatura jednostki napędowej nie jest zbyt wysoka. Przegrzanie silnika może mieć miejsce zwłaszcza po zerwaniu paska wielorowkowego. Koniecznie należy też wyłączyć odbiorniki pobierające energię jak klimatyzacja, radio, ładowarki podpięte pod złącza USB, podgrzewanie foteli itp.

Jeżeli do miejsca docelowego jest dalej, bezpieczniej zatrzymać pojazd, a następnie zlokalizować źródło problemu. W pierwszej kolejności warto sprawdzić klemy akumulatora, które mogą być poluzowane lub zaśniedziałe. Pomoże też miernik napięcia, natomiast nie każdy kierowca ma w aucie takie urządzenie. Miernik pozwala mierzyć napięcie akumulatora, które powinno wynosić około 14,5 V. Wynik na poziomie zbliżonym do 12 V wskazuje na problemy z ładowaniem.

Przeczytaj też: "Kontrolki w samochodzie – zielone, pomarańczowe i czerwone"

Oczywiście wszystkie samochody sportowe przeznaczone do jazdy po torze, które znajdują się w garażu MotoPrezent, nie mają żadnych problemów technicznych. Dotyczy to akumulatora oraz wszystkich innych podzespołów. Na pierwszym miejscu zawsze stawiamy bezpieczeństwo naszych klientów, dlatego auta przechodzą regularne przeglądy i są na bieżąco serwisowane.