Zapalona kontrolka akumulatora może niepokoić kierowcę. Szczególnie że świeci się na czerwono, a zwłaszcza lampek w tym kolorze nie należy ignorować. Jak łatwo się domyślić, kontrolka wskazuje na problemy z układem elektrycznym (np. brak ładowania, zbyt niskie napięcie). Naturalnie kierowca powinien dążyć do poznania istoty problemu, a następnie jego najszybszego rozwiązania. Dlatego podpowiadamy, kiedy zapala się kontrolka akumulatora, a także jak zachować się w takiej sytuacji.
Zanim wskażemy możliwe przyczyny zapalonej kontrolki akumulatora, w pierwszej kolejności należy odnieść się do samego akumulatora. Naturalnie jest to podstawowy podzespół samochodowy, który pełni istotne funkcje. Bateria jest niezbędna między innymi do:
Oczywiście akumulator ma ograniczoną pojemność. W związku z tym, że zgromadzona w nim energia jest na bieżąco zużywana, akumulator jest doładowywany. Przy sprawnym układzie jest on ładowany podczas jazdy przez alternator.
Przeczytaj też: "Co oznacza zapalona kontrolka silnika check engine?"
Jest w pełni zrozumiałe, że nowoczesne samochody mają duże zapotrzebowanie na energię. Dlatego ewentualne problemy z akumulatorem są bardzo uciążliwe i mogą doprowadzić do unieruchomienia pojazdu. Najczęściej winny jest alternator zamieniający energię mechaniczną w elektryczną, natomiast nie jest to żelazna reguła. Poniżej wskazujemy najczęściej spotykane przyczyny zapalonej kontrolki akumulatora:
Przeczytaj też: "Kontrolka oleju w samochodzie – co oznacza, jak się zachować?"
Nie ma powodów do niepokoju, jeżeli czerwona kontrolka akumulatora w samochodzie zapaliła się jednorazowo. Najpewniej jest to wynik spadku napięcia. Sytuacja wygląda inaczej, jeżeli problem się powtarza. Wówczas należy znaleźć źródło problemu i go usunąć, a do tego momentu rzecz jasna zrezygnować z użytkowania auta.
Natomiast kontrolka akumulatora może zapalić się również podczas jazdy. Jeżeli odległość do miejsca docelowego jest niewielka, można kontynuować podróż, ponieważ wyłączenie silnika może uniemożliwić ponowne uruchomienie auta. Natomiast dalsza jazda jest możliwa pod warunkiem, że temperatura jednostki napędowej nie jest zbyt wysoka. Przegrzanie silnika może mieć miejsce zwłaszcza po zerwaniu paska wielorowkowego. Koniecznie należy też wyłączyć odbiorniki pobierające energię jak klimatyzacja, radio, ładowarki podpięte pod złącza USB, podgrzewanie foteli itp.
Jeżeli do miejsca docelowego jest dalej, bezpieczniej zatrzymać pojazd, a następnie zlokalizować źródło problemu. W pierwszej kolejności warto sprawdzić klemy akumulatora, które mogą być poluzowane lub zaśniedziałe. Pomoże też miernik napięcia, natomiast nie każdy kierowca ma w aucie takie urządzenie. Miernik pozwala mierzyć napięcie akumulatora, które powinno wynosić około 14,5 V. Wynik na poziomie zbliżonym do 12 V wskazuje na problemy z ładowaniem.
Przeczytaj też: "Kontrolki w samochodzie – zielone, pomarańczowe i czerwone"
Oczywiście wszystkie samochody sportowe przeznaczone do jazdy po torze, które znajdują się w garażu MotoPrezent, nie mają żadnych problemów technicznych. Dotyczy to akumulatora oraz wszystkich innych podzespołów. Na pierwszym miejscu zawsze stawiamy bezpieczeństwo naszych klientów, dlatego auta przechodzą regularne przeglądy i są na bieżąco serwisowane.
Zaloguj się do swojego konta.