
W Europie i na świecie jest wiele torów wyścigowych, a wybór najlepszych obiektów jest bardzo trudny. Dlatego tory wyścigowe wskazane poniżej są tylko naszą obiektywną oceną. Możemy powiedzieć, że są to legendarne tory wyścigowe na Starym Kontynencie, na których odbywają się najważniejsze wyścigi, w tym zawody Formuły 1 czy MotoGP.
Circuit de la Sarthe (Le Mans, Francja)
Jedne tory wyścigowe na świecie są bardziej znane od innych. Jeżeli mówimy o obiektach, na których odbywają się historyczne wyścigi, trudno nie rozpocząć od Circuit de la Sarthe w Le Mans we Francji. Jak łatwo się domyślić, jest to obiekt, na którym rozgrywa się 24-godzinny wyścig Le Mans. Każdy fan motoryzacji dobrze kojarzy ten wyścig. Wystarczy dodać, że po raz pierwszy został on zorganizowany w 1923 roku. Zasada wyścigu jest prosta: zawodnicy muszą przejechać jak największą liczbę okrążeń w ciągu 24 godzin.
Sam tor jest naprawdę długi, ponieważ liczy 13 629 metrów. Jako ciekawostkę warto dodać, że poszczególne odcinki obiektu są wykorzystywane na co dzień w ruchu publicznym. Dodatkowo w 1965 roku dobudowano mniejszy tor Bugatti Circuit o długości 4180 metrów. Jest on przeznaczony do rozgrywania wyścigów MotoGP oraz DTM.
Przeczytaj też: "Technika pokonywania zakrętów samochodem na torze wyścigowym"

Nurburgring (Nurburg, Niemcy)
Liczne tory wyścigowe znajdują się także w Niemczech. Za naszą zachodnią granicą najpopularniejszym obiektem jest Nurburgring, który swoją nazwę zawdzięcza pobliskiej miejscowości – miastu Nurburg. Obiekt zaprojektowała firma Eichler Architekturburo z Ravensburga, a tor oddano do użytku w 1927 roku.
Pierwotnie tor wyścigowy Nurburgring miał długość 28 265 metrów, składając się z dwóch części – północnej (Nordschleife, 22 810 metrów) i południowej (Sudchleife, 7747 metrów). W związku z osiąganiem coraz wyższych prędkości, w latach 60. poprzedniego wieku obiekt poddano modernizacji. Prace zakończono w 1981 roku, skracając pętlę północną do 20 800 metrów. Natomiast trzy lata później w miejsce południowej pętli oddano do użytku nowy odcinek (GP-Strecke). Dziś właśnie na tej części toru o długości 5148 metrów odbywa się rokrocznie wyścig Formuły 1.
Circuit de Monaco (Monako, Francja)
Zdecydowanie jeden z najniebezpieczniejszych i najtrudniejszych torów wyścigowych na świecie. Obiekt mierzy 3340 metrów długości i jest w pełni torem ulicznym. Dlatego kierowcy pokonujący Circuit de Monaco muszą przygotować się na ciasne zakręty i wąskie proste. Wystarczy zauważyć, że jeden ze słynnych zakrętów (Loews) zmusza bolidy Formuły 1 do redukcji prędkości poniżej 50 km/h.
Tor Circuit de Monaco każdego roku gości kierowców i kibiców Formuły 1. Co ciekawe, jest to jedyny wyścig tej klasy na świecie, którego oglądanie jest bezpłatne. Jako że jest to tor uliczny, na wiele tygodni przed i po zawodach życie w mieście jest utrudnione. Przygotowanie toru do zawodów trwa bowiem 1,5 miesiąca, natomiast przywrócenie normalnego ruchu połowę tego okresu.
Przeczytaj też: "Przejazd na torze wyścigowym – jak się przygotować, o czym pamiętać?"

Autodromo Nazionale di Monza (Monza, Włochy)
W okolicach włoskiej Monzy jest położony tor wyścigowy Autodromo Nazionale di Monza. O ile zwykle budowa torów wyścigowych trwa stosunkowo długo, w tym przypadku obiekt ukończono zaledwie w... pół roku. Co więcej, wszystko miało miejsce w 1922 roku, dzięki czemu Autodromo Nazionale di Monza był trzecim torem wyścigowym na świecie.
Niestety, szybka budowa nie sprzyjała zachowaniu odpowiednich rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa. Tor szybko zaczął zbierać śmiertelne żniwo, dlatego rok przed wybuchem II wojny światowej rozpoczęto modernizację obiektu. Do wyścigów na Autodromo Nazionale di Monza powrócono w 1948 roku.
Obecnie tor liczy sobie 5793 metrów i gości przede wszystkim kierowców Formuły 1, którzy osiągają tutaj prędkość nawet do 360 km/h. Dlatego jest to jeden z najszybszych torów wyścigowych w Europie i na świecie.

Silverstone Circuit (Northamptonshire/Buckinghamshire, Anglia)
Tor Silverstone Circuit jest położony w Wielkiej Brytanii, a dokładniej na granicy hrabstw Buckinghamshire i Northamptonshire. Budowę rozpoczęto dopiero po wojnie, ponieważ w 1948 roku z inicjatywy Brytyjskiego Królewskiego Automobilklubu. Pierwotnie obiekt liczył 4172 metrów długości i miał kształt trapezu. Obecnie ma on 5891 metrów i odbywają się tam przede wszystkim wyścigi Formuły 1 i MotoGP.
Oczywiście to tylko kilka torów cieszących się dużą popularnością w Europie. Liczne tory wyścigowe dostępne są także w Polsce. Popularne obiekty to m.in. tor Silesia Ring, Poznań, Biała Podlaska, Moto Park Ułęż czy Bednary. Pozostaje mieć nadzieję, że największe imprezy motoryzacyjne kiedyś zagoszczą także na tory samochodowe w Polsce. Na razie to obiekty do mniej prestiżowych wyścigów. Odbywają się tutaj również eventy motoryzacyjne dla miłośników szybkiej jazdy sportowymi autami, a także szkolenia, na których można podnieść swoje umiejętności.
Przeczytaj też: "Najdłuższe tory wyścigowe w Polsce – TOP 5"
