
Nie da się jednoznacznie określić, który kierowca F1 jest najlepszy w historii. Wiele zależy od kryterium, na którego podstawie będzie oceniać się kierowcę. Jedni pod uwagę biorą ogólną liczbę zwycięstw w Grand Prix, zdobytych punktów czy wywalczonych podiów, natomiast należy pamiętać, że na przestrzeni sezonów zmienia się liczba rozgrywanych wyścigów. Inni za podstawowe kryterium biorą liczbę tytułów mistrza świata. Z pewnością również w tym przypadku można mieć pewne zastrzeżenia, ale będziemy posługiwać się tą statystyką. Sprawdzamy, jak przedstawia się ranking TOP 5 najlepszych kierowców F1, którzy najczęściej mogli wznieść tytuł mistrza świata.
Lewis Hamilton (Wielka Brytania) – 7 tytułów
Bez wątpienia Brytyjczyk jest jednym z najwybitniejszych kierowców w historii Formuły 1. Jak dotąd zdobył on 7. tytułów. Hamilton triumfował w latach 2008, 2014, 2015, 2017, 2018, 2019 i 2020. Wszystkie tytuły zostały zdobyte za kierownicą zespołu niemieckiego – Mercedesa.
Hamilton wielokrotnie podkreślał, że bardzo zależy mu na ósmym tytule mistrza świata, dzięki czemu zostałby samodzielnym liderem. Natomiast to zawodnik urodzony w 1985 roku, a więc czasu jest coraz mniej. Wydaje się, że doświadczony kierowca może już nie poprawić tego wyniku.
Ciekawostka: Hamilton jest też raperem (pseudonim XNDA). W 2018 roku dograł się do piosenki Christiny Aguilery "Pipe".
Michael Schumacher (Niemcy) – 7 tytułów
Dla wielu fanów Formuły 1, a na pewno dla osób urodzonych w latach 80. i 90. XX wieku, Schumacher to ikona ścigania się w bolidach Formuły 1. Podobnie jak Hamilton, również Niemiec ma na swoim koncie siedem tytułów mistrzowskich. Zdobywał je w latach 1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003 i 2004. Dwa pierwsze tytuły Schumacher zdobył w zespole Benetton, pięć kolejnych – w Ferrari. Obie ekipy to zespoły włoskie.
Ciekawostka: Jego młodszym bratem jest Ralf, kierowca Formuły 1 w latach 1997–2007. To jedyne rodzeństwo, które wygrało wyścigi w F1, a także stanęło na dwóch najwyższych stopniach podium w jednym wyścigu.
Przeczytaj też: "Jak zostać kierowcą rajdowym?"
Juan Manuel Fangio (Argentyna) – 5 tytułów
Hamiltona i Schumachera nie trzeba przedstawiać żadnemu miłośnikowi motoryzacji. To kierowcy, o których słyszała większość. Inaczej wygląda to w przypadku kierowcy F1, jakim jest Argentyńczyk Juan Manuel Fangio. To 2. w historii mistrz świata Formuły 1, który w swojej karierze zdobył 5 tytułów. Z mistrzostwa cieszył się on w latach 1951, 1954, 1955, 1956 i 1957.
Pierwszy tytuł Fangio zdobył za kierownicą Alfy Romeo, drugi – Maserati oraz Mercedesa (zmiana zespołu w trakcie sezonu). W 1955 roku prowadził bolid Mercedesa, a w dwóch kolejnych latach odpowiednio Ferrari i Maserati.
Ciekawostka: w 1958 roku Fangio został porwany przez kubańskich rebeliantów. Wypuszczono go po kilkudziesięciu godzinach.
Alain Prost (Francja) – 4 tytuły
Czwarty w klasyfikacji wszech czasów jest Francuz, Alain Prost. Ze swoich tytułów mistrzowskich cieszył się on w latach 1985, 1986, 1989 i 1993. Trzy pierwsze tytuły zdobył w zespole McLarena, czwarty – jako kierowca Williamsa.
Ciekawostka: jest miłośnikiem kolarstwa i pomaga w projektowaniu ram do rowerów firmie Cyfac.
Sebastian Vettel (Niemcy) – 4 tytuły
Niemiec ma na swoim koncie cztery tytuły. Zdobył je w latach 2010, 2011, 2012, 2013, a więc mistrzem świata był 4 razy z rzędu, zawsze zasiadając za kierownicą austriackiego Red Bulla.
Ciekawostka: Vettel to najmłodszy w historii mistrz świata Formuły 1. W 2010 roku, kiedy wygrywał swój pierwszy tytuł MŚ, miał zaledwie 23 lata i 133 dni.
W najbliższych latach w tej klasyfikacji mocno namieszać może Holender, Max Verstappen. Kierowca Red Bulla zdobył tytuły w latach 2021 i 2022. Jest też bardzo bliski tytułu w 2023 roku. Zawodnik urodzony w 1997 roku ma przed sobą jeszcze wiele lat ścigania, dlatego kolejne tytuły są w jego przypadku bardzo prawdopodobne, a więc i klasyfikacja kierowców z mistrzostwem świata będzie ulegać zmianom.
Historia wybitnych kierowców F1 jest taka sama. Nie od razu trafili oni do Formuły 1. Najpierw swój talent musieli pokazać podczas jazdy po torze wyścigowym znacznie wolniejszymi pojazdami. Dobrym przykładem jest Max Verstappen, który zaczynał od kartingu. Następnie były występy w samochodach jednomiejscowych, aż w końcu angaż w Formule 3. Do Formuły 1 trafił w 2014 roku.
Przeczytaj też: "Jak jeździć gokartem – podstawy"