Opony zimowe w Polsce – obowiązkowe czy zalecane?

Zimy w Polsce są coraz mniej intensywne. Mimo wszystko późną jesienią wielu kierowców ustawia się w kolejkach do zakładów wulkanizacyjnych, aby zmienić opony z letnich na zimowe. No właśnie, czy opony zimowe w Polsce są obowiązkowe, czy może tylko zalecane? Sprawdzamy, co na ten temat mówią przepisy prawa i podpowiadamy, dlaczego i kiedy korzystać z ogumienia z przeznaczeniem na sezon zimowy. Podpowiemy też, jak wygląda opona zimowa i jaki mandat grozi kierowcy, jeżeli ogumienie nie jest odpowiednie.

Czy istnieje w Polsce obowiązek zmiany opon na zimowe?

Nie ma obowiązku, aby korzystać w Polsce z opon zimowych. Wprawdzie co jakiś czas w kuluarach mówi się o tym, aby zmienić polskie prawo w tym obszarze, nie wydaje się, aby w najbliższym czasie miało to miejsce. Dlatego jazda na oponach letnich również jest możliwa, chociaż może być nieopłacalna finansowo z powodu szybszego zużycia ogumienia. Co ważniejsze, jazda na oponach letnich zimą jest po prostu niebezpieczna, szczególnie po nieodśnieżonych drogach.

Wymiana opon z letnich na zimowe jest jedynie sugestią, aczkolwiek warto to rozważyć. Przynajmniej jeżeli nie poruszasz się na oponach całorocznych. To zrozumiałe, ponieważ opony letnie na ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni radzą sobie zdecydowanie gorzej. Wszystko dzięki budowie. Opona zimowa jest wykonana z miększej mieszanki, z większą ilością kauczuku oraz krzemionki. Oprócz tego ma odpowiednio zestawione lamele, co zwiększa przyczepność i znacząco skraca drogę hamowania.

Opony zimowe

Kiedy zmienić opony z letnich na zimowe?

Zgodnie z zaleceniami opony zimowe należy zmienić w momencie, kiedy średnia temperatura wynosi poniżej 7 st. Celsjusza. Dlatego na ogół opony zimowe w Polsce zakłada się w październiku. Oczywiście można to zrobić nieco wcześniej, szczególnie jeżeli poruszasz się nie tylko w mieście, ale także poza nim, gdzie warunki drogowe są gorsze.

Warto pamiętać, że oznaczenie M+S nie jest symbolem dla opon stricte zimowych. To ogumienie odpowiednie do jazdy po śniegu i błocie, aczkolwiek takie oznaczenie mają też opony wielosezonowe, a niekiedy nawet letnie. Większe bezpieczeństwo podczas jazdy na śniegu i lodzie zapewnia ogumienie z symbolem śnieżynki. Jest to oznaczenie dla opon stricte zimowych. 

Nieco inaczej wygląda jazda po torze, kiedy często stosuje się specjalne opony. Dobrym przykładem jest ogumienie typu semi-slick. To możliwe, ponieważ takie eventy odbywają się w doskonałych warunkach. Jeżeli więc interesuje Cię przejazd Lamborghini po torze, zresztą podobnie jak każdym innym autem, na pewno przejażdżka będzie szybka, ale też bezpieczna.

Przeczytaj też: "Marka włoskich samochodów sportowych: Lamborghini"

Polecane produkty
Poprowadź Nissan GTR
Nissan GTR
Silnik:
3.8 V6
Moc:
485KM
Do 100km/h:
3.5 s
od 439,00 zł
Jazda po torze Lamborghini Gallardo
Lamborghini Gallardo
Silnik:
5.2L V10
Moc:
570 KM
Do 100km/h:
3.4 s
od 499,00 zł
Jazda po torze KTM X-BOW
KTM X-BOW
Silnik:
2.0 Turbo
Moc:
240KM
Do 100km/h:
3,9 s
od 299,00 zł
Jazda po torze Ferrari F430
Ferrari F430
Silnik:
4.3L V8
Moc:
490 KM
Do 100km/h:
4 s
od 499,00 zł
Karta podarunkowa
Karta Podarunkowa
 
 
 
od 200,00 zł
Jazda po torze Fordem Mustangiem
Ford Mustang 15'
Silnik:
3.7L V6
Moc:
305 KM
Do 100km/h:
5,5 s
od 369,00 zł
Jazda po torze Dodge Viper GTS
Dodge Viper GTS
Silnik:
8.4L V10
Moc:
640 KM
Do 100km/h:
3,6 s
od 599,00 zł

Jaki mandat za nieodpowiednie opony?

Nie każdy kierowca ma świadomość, że mandat za złe opony może od początku 2022 roku wynieść nawet 3000 zł. Oczywiście takie kary są bardzo rzadkie, ale możliwe, jeżeli zostanie to podciągnięte pod niewłaściwy stan pojazdu. Podczas kontroli policjant może sprawdzić ogumienie pod różnym kątem, tj.:

  • czy opony na jednej osi mają ten sam rozmiar i wzór bieżnika (może być inny, jeżeli jest to sytuacja awaryjna – np. przebicie);
  • głębokość rowków bieżnika (minimum 1,6 mm);
  • wzrokowe oględziny ogumienia (m.in. spękania, kruszenie gumy).;
  • rozmiar (jest dopuszczalny inny niż w homologacji, ale opony nie mogą wystawać poza obrys nadwozia).

Podsumowując, mimo iż ogumienie zimowe w Polsce nie jest obowiązkowe, a tylko zaleceniem, warto w sezonie jesienno-zimowym jeździć na oponach z przeznaczeniem na ten okres. Pamiętaj, że dla bezpiecznej jazdy bieżnik opony zimowej powinien wynosić przynajmniej 3-4 mm. Wprawdzie prawnie może on mieć dopuszczalne 1,6 mm, ale jest to zbyt mało, aby takie ogumienie dobrze radziło sobie na nawierzchni pokrytej śniegiem, lodem czy błotem pośniegowym.