Samochód może wpaść w poślizg szczególnie w trudnych warunkach drogowych, zwłaszcza podczas jazdy po mokrych i śliskich nawierzchniach. W zależności od osi, na której znajdują się opony tracące przyczepność z podłożem, wyróżnia się poślizg podsterowny, nadsterowny oraz wszystkich kół. W związku z wynikającym z tego niebezpieczeństwem rosnącą popularnością cieszą się szkolenia, które mają nauczyć kierowców wychodzenia z poślizgu. Jest to tzw. poślizg kontrolowany.
Zanim podpowiemy, jak wygląda poślizg kontrolowany, najpierw należy wytłumaczyć, jakie są rodzaje poślizgu wynikające z utraty przyczepności kół z podłożem, tj.:
Zdarza się, że podczas zdarzenia drogowego auto przechodzi z poślizgu podsterownego w nadsterowny lub boczny.
Przeczytaj też: "Co to jest drift i jak robić to dobrze?"
Poślizg najczęściej jest spowodowany błędem kierowcy, zwłaszcza nadmierną prędkością niedostosowaną do panujących warunków. Zbyt szybkie wejście w zakręt lub omijanie przeszkody poprzez gwałtowny skręt kierownicą skutkuje utratą przyczepności i poślizgiem (poślizg podsterowny). Jeżeli jest to głęboki i agresywny skręt, a kierowca nagle odciąży tylną oś (np. nagłe hamowanie i zdejmowanie nogi z gazu), może się to skończyć poślizgiem nadsterownym. Jednak zdarza się, że samochód wpada w poślizg wskutek czynników niezależnych od kierowcy, np.:
Z poślizgiem mamy do czynienia zwykle na śliskich nawierzchniach. Dlatego ryzyko poślizgu wzrasta po intensywnych opadach deszczu czy śniegu. Zwłaszcza jeżeli auto ma opony z mocno zużytym bieżnikiem. Nie tylko wydłuża to drogę hamowania, ale również zwiększa podatność na poślizg.
Przeczytaj też: "Trening jazdy sportowej – co to jest, dlaczego warto?"
Formą poślizgu kontrolowanego w formie rywalizacji sportowej jest drift. W driftingu korzysta się z samochodów z tylnym napędem bez systemów bezpieczeństwa odcinających moc przekazywaną na oś napędową i dohamowujących wybrane koła po wykryciu poślizgu. Mowa o podstawowych systemach będących na wyposażeniu większości aut (m.in. ESC, ASR).
Dla przeciętnego kierowcy znaczenie ma opanowanie w kryzysowej sytuacji oraz umiejętność wychodzenia z poślizgu. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku poślizgu nadsterownego, kiedy trudno o kontrolę. Dlatego przede wszystkim warto ograniczyć ryzyko powstawania poślizgów i poruszać się adekwatnie do panujących warunków drogowych.
W związku z tym, że poślizg często kończy się wypadkiem, najbezpieczniej z punktu widzenia kierowcy i pasażerów uderzyć w przeszkodę przednią częścią auta. Jako że uderzenie bokiem (np. w barierkę lub drzewo) jest dużo niebezpieczniejsze, współczesne auta są mniej nadsterowne.
Przeczytaj też: "Doskonalenie techniki jazdy – dlaczego warto, jak wygląda, ile kosztuje?"
Przeczytaj też: "Technika pokonywania zakrętów samochodem na torze wyścigowym"
Bez wątpienia poślizg kontrolowany zmniejsza ryzyko poważnych obrażeń w przypadku takiej sytuacji na drodze. Natomiast nadal należy pamiętać, że nie ma żadnej pewnej metody i gwarancji wyjścia z poślizgu bez szwanku, nawet jeżeli to najlepszy kurs doskonalenia jazdy. Dlatego najlepiej zapobiegać takim zdarzeniom.
Zaloguj się do swojego konta.