Rodzaje foteli samochodowych: fotel kubełkowy do samochodu

W większości samochodów znajdują się zwykłe fotele, które są w nich w pełni wystarczające. Inaczej wygląda to w przypadku aut sportowych. W takich samochodach, które rozwijają znacznie większa prędkość, ciało kierowcy znacznie lepiej stabilizują fotele kubełkowe. Sprawdzamy, czym są fotele kubełki i jakie są ich największe zalety.

Co charakteryzuje fotele kubełkowe?

W pierwszej kolejności musimy wyjaśnić, czym są te specyficzne fotele samochodowe. Tak więc fotele kubełkowe to rodzaj siedzisk, które najczęściej spotkać można w autach sportowych. Ich największą zaletą jest lepsze trzymanie boczne. Dzięki temu ciało kierowcy nie przesuwa się pod wpływem sił, a on sam może skupić się na pokonywaniu zakrętu, czy wykonywaniu innego manewru. Wręcz przeciwnie – właściwe wyprofilowanie fotele kubełki gwarantują pewną i stabilną pozycję za kierownicą.

Przeczytaj też: "Przeciążenia "g" w samochodach podczas przyspieszania i hamowania"

Siedziska kubełkowe można rozpoznać między innymi po zwiększonej głębokości. Taka budowa sprawia, że biodra kierowcy są głęboko osadzone w fotelu. Oprócz tego fotele kubełkowe z homologacją mają poduszki podtrzymujące lędźwie i uda. To siedziska dość sztywne z wbudowanymi szelkami bezpieczeństwa, ale często bez możliwości regulacji. Jej brak jest nawet wymagany, jeżeli to fotele z homologacją FIA montowane w autach biorących udział w wyścigach i rajdach. Fotele tego rodzaju sprzyjają więc szybkiej jeździe. Na przykład, jeżeli jest to jazda po torze, zwłaszcza że są lżejsze od standardowych siedzisk. Co nie jest bez znaczenia, lepiej chronią one ciało w razie kolizji.

Jeżeli mielibyśmy wskazywać wady foteli kubełkowych, należałoby wskazać na brak możliwości regulacji oparcia. Dłuższa jazda jest mniej komfortowa, a jeżeli fotel jest źle dobrany, może sprzyjać bólom kręgosłupa. Dyskomfort może być odczuwalny zwłaszcza w samochodach z niskim i twardym zawieszeniem. Poza tym ten rodzaj siedzisk może utrudniać wsiadanie i wysiadanie z auta. To w pełni zrozumiałe skoro fotele kubełki mają zwiększoną głębokość.

Fotel Audi

Sportowe fotele kubełkowe vs. półkubełkowe

Bardzo często w wersjach sportowych cywilnych aut nie stosuje się foteli typowo kubełkowych, ile siedziska półkubełkowe. To fotele, które są równie dobrze wyprofilowane, ale mają też inne zalety. Przede wszystkim lepiej nadają się do codziennej jazdy z uwagi na możliwość regulacji oparcia i zagłówków. Dzięki temu kierowca może zapewnić sobie najlepszą możliwą pozycję za kierownicą, co jest ważne z punktu widzenia komfortu i lepszej widoczności. Korzystnie na komfort jazdy w takim siedzisku sprzyja też miękkie wypełnienie z pianki.

Polecane produkty
Poprowadź Nissan GTR
Promocja
Nissan GTR
Silnik:
3.8 V6
Moc:
485KM
Do 100km/h:
3.5 s
439,00 zł
od 351,00 zł
Jazda po torze Lamborghini Gallardo
Promocja
Lamborghini Gallardo
Silnik:
5.2L V10
Moc:
570 KM
Do 100km/h:
3.4 s
499,00 zł
od 399,00 zł
Jazda po torze KTM X-BOW
Promocja
KTM X-BOW
Silnik:
2.0 Turbo
Moc:
240KM
Do 100km/h:
3,9 s
299,00 zł
od 239,00 zł
Jazda po torze Ferrari F430
Promocja
Ferrari F430
Silnik:
4.3L V8
Moc:
490 KM
Do 100km/h:
4 s
499,00 zł
od 399,00 zł
Karta podarunkowa
Karta Podarunkowa
 
 
 
od 200,00 zł
Jazda po torze Fordem Mustangiem
Promocja
Ford Mustang 15'
Silnik:
3.7L V6
Moc:
305 KM
Do 100km/h:
5,5 s
369,00 zł
od 295,00 zł
Jazda po torze Dodge Viper GTS
Promocja
Dodge Viper GTS
Silnik:
8.4L V10
Moc:
640 KM
Do 100km/h:
3,6 s
599,00 zł
od 479,00 zł

Z czego wykonuje się fotele kubełki do pojazdów?

Fotele kubełkowe to nie tylko charakterystyczna budowa oraz większy komfort i bezpieczeństwo. Takie siedzenia są również lekkie i wytrzymałe, dlatego muszą być wykonane z odpowiednich materiałów, np.:

  • fotele kubełkowe z włókna szklanego – drogie w produkcji i lekkie, o wadze do 7 kg;
  • fotele kubełkowe z włókna węglowego i mieszanki kevlaru – kolejne siedziska drogie w produkcji i jeszcze lżejsze od foteli wykonanych z włókna szklanego, ponieważ ważą do 4 kg;
  • fotele kubełkowe na rurowej konstrukcji z piankami – najtańsze fotele kubełki o dużej masie i słabszej ochronie kierowcy podczas wypadku.
  • fotele kubełkowe ze spienionego polipropylenu EPP – formowane z pianki EPP, które mogą być wzbogacane o różne zaczepy i wzmocnienia.

Podsumowując, bez wątpienia fotele kubełkowe w samochodzie niosą w sobie wiele korzyści. Prawdziwe kubełki montuje się jednak tylko w autach, które biorą udział w wyścigach. W usportowionych wersjach samochodów cywilnych wystarczające będą fotele półkubełkowe.