Samochody hybrydowe – rodzaje hybryd: HEV, FHEV, PHEV, MHEV

Niemal wszystkie koncerny motoryzacyjne wyznaczyły sobie za cel elektryfikację floty. Jednak obok aut całkowicie bezemisyjnych coraz większy udział w sprzedaży mają również samochody hybrydowe. Oczywiście auta hybrydowe nie są sobie równe, dlatego na rynku znajdziemy kilka rodzajów hybryd. Podpowiadamy, czym różnią się od siebie hybrydy HEV, FHEV, PHEV i MHEV.

Hybrydy równoległe i szeregowe

W najprostszym tłumaczeniu poprzez samochody hybrydowe rozumiemy pojazdy napędzane dwoma silnikami – jednostką spalinową i elektryczną. Napęd na koła jest zwykle przenoszony za pośrednictwem przekładni bezstopniowych. Co ciekawe, dzięki takiemu połączeniu hybrydy mogą mieć nawet lepsze osiągi niż klasyczne auta spalinowe. Przede wszystkim auta hybrydowe można podzielić na hybrydy równoległe i klasyczne:

  • * Hybryda równoległa – samochód, w którym jednostki spalinowa i elektryczna ze sobą współpracują. Możliwa jest jazda na samym silniku elektrycznym, wyłącznie na napędzie spalinowym lub w trybie mieszanym, kiedy silnik spalinowy jest wspomagany przez jednostkę elektryczną.
  • * Hybryda szeregowa – samochód, w którym silnik elektryczny jest tylko generatorem prądu. Prąd musi być dostarczony do jednostki elektrycznej, która napędza koła auta. W związku z tym, jeżeli akumulatory są naładowane i silnik elektryczny pobiera prąd, jednostka napędowa nie pracuje.

Emblemat hybrydy

Samochody z napędem hybrydowym w wersji HEV, FHEV, PHEV i MHEV

Główny podział aut hybrydowych obejmuje hybrydy typu HEV, PHEV i MHEV:

  • * Miękkie hybrydy typu mHEV – hybrydy, w których silnik elektryczny nie napędza samochodu. Zastępuje alternator i rozrusznik, zasilając również systemy samochodu, w tym klimatyzację czy system inforozrywki. Zadaniem silnika elektrycznego jest także odciążenie jednostki napędowej i wsparcie tego silnika przy niskich prędkościach.
  • * Klasyczne hybrydy równoległe typu HEV – popularna technologia, w której oba silniki – elektryczny i spalinowy – współpracują ze sobą niezależnie od kierowcy. Przy naładowanych akumulatorach możliwa jest nawet jazda wyłącznie w trybie bezemisyjnym.
  • * Hybrydy typu Plug-in PHEV – układ napędowy dający możliwość ładowania auta z gniazdka. Dlatego samochody hybrydowe PHEV mają pojemniejsze akumulatory i tym samym większy zasięg w trybie bezemisyjnym, nawet do ponad 50 km

Lamborghini Revuelto

Lamborghini Revuelto – hybryda o mocy 1015 KM

Za przykład, jak mocne mogą być samochody hybrydowe, służyć może Lamborghini Revuelto. To hybryda wyposażona:

  • * w silnik benzynowy V12 o pojemności 6,5 l i mocy 825 KM;
  • * w trzy silniki elektryczne, w tym dwa dla kół przedniej osi i trzeci przy dwusprzęgłowej skrzyni biegów o ośmiu biegach.

Łączna moc systemowa Lamborghini Revuelto wynosi więc 1015 KM. Do 100 km/h samochód rozpędza się w 2,5 s, a jego prędkość maksymalna to 350 km/h. Jednak jazda w trybie elektrycznym nie może być długa, ponieważ bateria o pojemności 3,8 kWh pozwala pokonać jedynie do 15 kilometrów.

Przeczytaj też: "Ostatnie Lamborghini z silnikiem V12 – Invencible i Autentica"

Jednak niemal równie dużą moc, jak najszybsze hybrydy, mają auta z oferty MotoPrezent. Jeżeli interesuje Cię przejażdżka po torze wyścigowym sportowym autem, jesteś we właściwym miejscu. W naszej ofercie dostępne są m.in. następujące samochody z silnikami o dużej mocy:

Oczywiście jest to tylko część bogatej oferty MotoPrezent. Łącznie to kilkadziesiąt różnych samochodów do wyboru, którymi możesz szaleć na torach w całej Polsce. Oprócz jazdy po torze w naszej ofercie jest także przejażdżka samochodem ulicami miast czy pojedynki aut na torze wyścigowym.