Układ hamulcowy pojazdu ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa poruszania się autem. Jednym z jego elementów są tarcze. W większości aut spotkać można zwykłe, lite tarcze hamulcowe, jednak są dla nich alternatywy. Jedną z nich są tarcze nawiercane podnoszące wydajność układu hamulcowego. Dlatego sprawdzamy, czym są hamulcowe tarcze nawiercane, jakie mają wady i zalety oraz kiedy warto rozważyć montaż takich elementów.
Zanim wskażemy plusy i minusy tarcz nawiercanych, określanych także perforowanymi, najpierw należy odnieść się do tarcz hamulcowych w ujęciu ogólnym. Tak więc to elementy układu hamulcowego, które zamieniają energię kinetyczną w energię cieplną.
Oznacza to, że pracują w ekstremalnych warunkach, a podczas hamowania, zwłaszcza z wysokiej prędkości, mogą rozgrzać się do temperatury nawet kilkuset stopni Celsjusza. Co więcej, spadek efektywności tarcz może wynikać z pracy w środowisku wilgotnym i zanieczyszczonym. W związku z tym, dla lepszej efektywności tarcz, warto rozważyć montaż wydajniejszych elementów, na przykład tarcz perforowanych z nawierconymi otworami.
Tarcze nawiercane mają charakterystyczną budowę. Na powierzchni takich produktów, jak wskazuje nazwa, znajdują się specjalne otwory. Dzięki temu tarcze hamulcowe nawiercane mają wiele zalet, tj.:
Przede wszystkim nawiercane tarcze hamulcowe pozwalają dłużej zachować wyższą siłę hamowania. Ograniczają również prawdopodobieństwo zwichrowania tarczy po kilku hamowaniach z wysokiej prędkości w krótkim odstępie czasu. Układ hamulcowy jest więc efektywniejszy. Co nie jest bez znaczenia dla kierowców, otwory na nawiercanej tarczy poprawiają także wygląd auta, które zyskuje na sportowym charakterze.
Przeczytaj też: "Hamowanie silnikiem – co to jest, kiedy stosować?"
Tarcze nawiercane mają również kilka wad, tj.:
Właścicieli aut z tarczami perforowanymi niepokoić mogą zwłaszcza niewielkie pęknięcia w okolicach otworów. Natomiast uspokajamy, że nie jest to powód do zmartwień. To w pełni zrozumiałe. Pęknięcia powstają bowiem wskutek normalnego zużycia eksploatacyjnego. To tarcze hamulcowe wykonane z żeliwa, dlatego pęknięcia przy zmianie temperatur są naturalne. Oczywiście mowa tutaj o pęknięciach maksymalnie na kilka milimetrów. Większe są dyskwalifikujące i kwalifikują tarczę do wymiany.
Nawiercane tarcze hamulcowe są efektywniejsze od tarcz pełnych, które nie są wyposażone w żaden system obniżający temperaturę. To dobry wybór i lepsza skuteczność hamowania. Natomiast nie zawsze będą najlepszym rozwiązaniem.
Dotyczy to na przykład aut sportowych przeznaczonych do jazdy po torze wyścigowym. Wówczas w miejsce tarcz perforowanych z otworami lepiej zainwestować w nacinane tarcze hamulcowe z wyżłobieniami na powierzchni ciernej. Wykazują one mniejszą podatność na pękanie przy maksymalnym obciążeniu. Dlatego wiele aut z parku maszynowego Moto Prezent jest wyposażonych w tarcze nacinane.
Zaloguj się do swojego konta.