ODBIERZ SWÓJ RABAT! 30 ZŁ NA PIERWSZE ZAKUPY!
ODBIERAM RABAT
Do najbliższego eventu, na którym możesz pojechać pozostało: Najbliższy event:
DNI / GODZ. / MIN.
Zrealizuj / sprawdź voucher

Tarcze nawiercane – wady i zalety, zastosowanie

Układ hamulcowy pojazdu ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa poruszania się autem. Jednym z jego elementów są tarcze. W większości aut spotkać można zwykłe, lite tarcze hamulcowe, jednak są dla nich alternatywy. Jedną z nich są tarcze nawiercane podnoszące wydajność układu hamulcowego. Dlatego sprawdzamy, czym są hamulcowe tarcze nawiercane, jakie mają wady i zalety oraz kiedy warto rozważyć montaż takich elementów.

Rola tarcz hamulcowych

Zanim wskażemy plusy i minusy tarcz nawiercanych, określanych także perforowanymi, najpierw należy odnieść się do tarcz hamulcowych w ujęciu ogólnym. Tak więc to elementy układu hamulcowego, które zamieniają energię kinetyczną w energię cieplną.

Oznacza to, że pracują w ekstremalnych warunkach, a podczas hamowania, zwłaszcza z wysokiej prędkości, mogą rozgrzać się do temperatury nawet kilkuset stopni Celsjusza. Co więcej, spadek efektywności tarcz może wynikać z pracy w środowisku wilgotnym i zanieczyszczonym. W związku z tym, dla lepszej efektywności tarcz, warto rozważyć montaż wydajniejszych elementów, na przykład tarcz perforowanych z nawierconymi otworami.

Tracze hamulcowe nawiercane

Jakie zalety mają tarcze hamulcowe nawiercane?

Tarcze nawiercane mają charakterystyczną budowę. Na powierzchni takich produktów, jak wskazuje nazwa, znajdują się specjalne otwory. Dzięki temu tarcze hamulcowe nawiercane mają wiele zalet, tj.:

  • * krawędzie tarczy usuwają z powierzchni klocka spieki i zanieczyszczenia (np. pyły);
  • * poprawiają odprowadzanie ciepła przez tarczę – są lepsze w obszarze chłodzenia podzespołu;
  • * lepiej odprowadzają wodę i parę z przestrzeni między tarczą i klockiem – korzyść podczas jazdy po mokrych drogach;
  • * zapobiegają tzw. gazowaniu klocka – wyrzucają gazy powstałe między klockiem i tarczą, które są wydzielane przez klocek hamulcowy rozgrzany do wysokich temperatur.

Przede wszystkim nawiercane tarcze hamulcowe pozwalają dłużej zachować wyższą siłę hamowania. Ograniczają również prawdopodobieństwo zwichrowania tarczy po kilku hamowaniach z wysokiej prędkości w krótkim odstępie czasu. Układ hamulcowy jest więc efektywniejszy. Co nie jest bez znaczenia dla kierowców, otwory na nawiercanej tarczy poprawiają także wygląd auta, które zyskuje na sportowym charakterze.

Przeczytaj też: "Hamowanie silnikiem – co to jest, kiedy stosować?"

Wady tarcz perforowanych

Tarcze nawiercane mają również kilka wad, tj.:

  • * generują więcej hałasu;
  • * są droższe – zasadniczo, ponieważ wszystko zależy od parametrów technicznych i marki – np. EBC, Brembo (tańsze zamienniki można dostać w cenie litych tarcz hamulcowych);
  • * skracają żywotność klocków hamulcowych – wedle mechaników nawet o połowę;
  • * nie mogą być stosowane z ceramicznymi klockami hamulcowymi – materiał takich klocków może wypełnić otwory w tarczy.

Właścicieli aut z tarczami perforowanymi niepokoić mogą zwłaszcza niewielkie pęknięcia w okolicach otworów. Natomiast uspokajamy, że nie jest to powód do zmartwień. To w pełni zrozumiałe. Pęknięcia powstają bowiem wskutek normalnego zużycia eksploatacyjnego. To tarcze hamulcowe wykonane z żeliwa, dlatego pęknięcia przy zmianie temperatur są naturalne. Oczywiście mowa tutaj o pęknięciach maksymalnie na kilka milimetrów. Większe są dyskwalifikujące i kwalifikują tarczę do wymiany.

Kiedy stosować nawiercane tarcze hamulcowe?

Nawiercane tarcze hamulcowe są efektywniejsze od tarcz pełnych, które nie są wyposażone w żaden system obniżający temperaturę. To dobry wybór i lepsza skuteczność hamowania. Natomiast nie zawsze będą najlepszym rozwiązaniem.

Dotyczy to na przykład aut sportowych przeznaczonych do jazdy po torze wyścigowym. Wówczas w miejsce tarcz perforowanych z otworami lepiej zainwestować w nacinane tarcze hamulcowe z wyżłobieniami na powierzchni ciernej. Wykazują one mniejszą podatność na pękanie przy maksymalnym obciążeniu. Dlatego wiele aut z parku maszynowego Moto Prezent jest wyposażonych w tarcze nacinane.