
Wydaje się, że jest to proste, ale jeżeli tutaj jesteś, najprawdopodobniej zastanawiasz się, jak zmieniać biegi, żeby robić to w sposób prawidłowy. Dlatego sprawdzamy, jak powinna wyglądać zmiana biegów w samochodzie wyposażonym w skrzynię manualną H, żeby robić to prawidłowo, a przy tym szybko. Sprawdź, czy robisz to dobrze, czy może warto zmienić swoje nawyki, żeby zmieniać biegi zgodnie ze sztuką motoryzacji.
Jak i kiedy zmieniać biegi w samochodzie?
Być może wydaje Ci się, że wiesz, jak zmieniać biegi. Niestety, trzeba mieć na uwadze, że wielu instruktorów w szkołach nauki jazdy nie przekazuje wystarczającej wiedzy w tym obszarze. Tymczasem nieodpowiednia zmiana biegów w aucie skutkuje m.in. szarpaniem i utratą płynności, co jest ważne dla komfortowej jazdy na co dzień i ekstremalnej, np. po torze wyścigowym. Co nie jest bez znaczenia, oprócz tego prowadzi to do skrócenia żywotności sprzęgła i elementów układu napędowego.
Podczas zmiany biegów pamiętaj o kilku kwestiach, tj.:
- w samochodach benzynowych biegi zmieniaj do osiągnięcia przez silnik prędkości obrotowej 2500 obrotów na minutę,
- w samochodach z jednostkami wysokoprężnymi biegi zmieniaj do osiągnięcia przez silnik prędkości obrotowej 2000 obrotów na minutę,
- zdejmij nogę z gazu,
- wciskaj pedał sprzęgła do końca,
- nie trzymaj podczas jazdy ręki na lewarku, ale obie ręce miej ułożone na kierownicy,
- nie zmieniaj biegów z dużą siłą,
- lekko ugnij rękę,
- wykonaj szybki, ale delikatny ruch dźwignią, trzymając lewarek u samej góry wpółotwartą dłonią.
Jak prawidłowo zmieniać biegi w górę krok po kroku (np. z 4 na 3):
- Nakryj lekko zagiętą dłonią lewarek od góry.
- Wykonaj ruch w przód po linii prostej, opierając dźwignię o środek dłoni.
Prawidłowa zmiana biegów w dół krok po kroku (np. z 3 na 4):
- Nakryj lewarek od góry lekko zagiętą dłonią.
- Wykonaj delikatny, ale zdecydowany prosty ruch do tyłu, głównie przy użyciu nadgarstka.
Jak zmieniać biegi w samochodzie na ukos?
Przy zmianie biegów na ukos (np. z 4 na 5), pamiętaj, żeby nie robić zygzaka. Taka zmiana wykonywana jest niemal w linii prostej. Pewnym wyjątkiem jest zmiana z biegu 2 na 3. W takiej sytuacji wystarczy wykonać dwa ruchy do przodu:
- Z biegu 2 na pozycję neutralną.
- Z pozycji neutralnej na bieg 3.
Wybierz samochódktórym pojedzieszKarta PodarunkowaInne produktyod200,00 zł-5Lamborghini HuracanJazda na Torze3,2 s
325 km/h
od712,00 zł749,00 zł-20Nissan GTRJazda na Torze3.5 s
311 km/h
od351,00 zł439,00 zł-20Lamborghini GallardoJazda na Torze3.4 s
325 km/h
od399,00 zł499,00 zł-20Ferrari 458 ItaliaJazda na Torze3.5 s
340 km/h
od479,00 zł599,00 zł-20Ferrari F430Jazda na Torze4 s
315 km/h
od399,00 zł499,00 zł-20KTM X-BOWJazda na Torze3,9 s
220 km/h
od239,00 zł299,00 zł-20Ariel Atom 4Jazda na Torze2.8s
260km/h
od239,00 zł299,00 zł
Podsumowując, zmiana biegów nie jest niczym trudnym ani skomplikowanym. Mimo wszystko wielu kierowców nadal nie robi tego zgodnie ze sztuką motoryzacji. Jeżeli zwrócimy uwagę na bezpieczeństwo, ważne jest, żeby rękę na lewarku położyć dopiero w momencie zmiany biegu. Wcześniej przez cały czas podczas jazdy trzymaj obie ręce na kierownicy. W takiej sytuacji znacznie łatwiej zapanować nad samochodem w momencie nagłej utraty kontroli lub wystąpienia innej sytuacji awaryjnej.
Przeczytaj też: "Doskonalenie techniki jazdy – dlaczego warto, jak wygląda, ile kosztuje?"
Zmiana biegów powinna odbywać się też zawsze przy użyciu sprzęgła wciśniętego do końca. Oprócz tego podczas zmiany biegu należy zdjąć nogę z gazu. W taki sposób biegi zmieniają nawet zawodowi i sportowi kierowcy podczas wyścigów na torach itp. Jeżeli nie stosujesz się do tych zasad, skracasz żywotność sprzęgła i elementów układu napędowego, a nawet możesz je uszkodzić.