ODBIERZ SWÓJ RABAT! 30 ZŁ NA PIERWSZE ZAKUPY!
ODBIERAM RABAT
Do najbliższego eventu, na którym możesz pojechać pozostało: Najbliższy event:
DNI / GODZ. / MIN.
Wybierz samochód

Technika pokonywania zakrętów samochodem na torze wyścigowym

Tor wyścigowy to nie tylko długie proste, gdzie możesz rozpędzić prowadzony pojazd do prędkości nawet ponad 300 km/h. Na każdym torze, po którym możesz poruszać się samochodem wyścigowym, jest też wiele zakrętów. Stąd chcemy dać Ci kilka wskazówek, jak pokonywać kolejne zakręty pętli. Sprawdź, jak wygląda technika pokonywania zakrętów samochodem na torze wyścigowym.

Budowa zakrętu – wejście, szczyt i wyjście

Oczywiście technika pokonywania zakrętów samochodem podczas jazdy na torze wyścigowym jest inna niż w ruchu drogowym, ale reguła ich pokonywania jest identyczna. Najpierw jednak musimy odnieść się do budowy zakrętu. Składa się on bowiem z wejścia w zakręt, jego szczytu i wyjścia z zakrętu, tj.:

  • Wejście w zakręt – miejsce, w którym zaczynasz skręcać kierownicą.
  • Szczyt zakrętu – środkowa część zakrętu, w której przestaje się zacieśniać.
  • Wyjście z zakrętu – miejsce, w którym ponownie jedziesz prosto.

Technika pokonywania zakrętów samochodem – hamowanie, skręcanie i przyspieszanie

Wiesz już, że zakręt składa się z trzech części. Oprócz tego pokonanie każdego zakrętu to trzy następujące po sobie etapy, a więc hamowanie, skręcanie kół i przyspieszanie.

  • Hamowanie – rozpocznij je przed zakrętem, kiedy jedziesz jeszcze na prostych kołach. Przeniesiesz w ten sposób ciężar na przednią oś, przez co zwiększysz siłę skrętną i usprawnisz pracę hamulców. Hamowanie na skręconych kołach jest niebezpieczne. To manewr, który musi być płynny i przemyślany, a nie nagły. Zawsze wyższą prędkość samochód powinien mieć przy wyjściu z zakrętu, aniżeli na jego początku.
  • Skręcanie – podczas skręcania nie wciskaj pedałów gazu i hamulca. Na samochód oddziałuje wówczas siła odśrodkowa, a więc zalecana jest jazda pasywna.
  • Przyspieszanie – przyspieszaj dopiero po wyjściu z zakrętu, kiedy auto ma już wyprostowane koła. Zmniejszysz w ten sposób siłę odśrodkową.

Jaki tor jazdy podczas pokonywania zakrętu na torze?

O ile nie masz takiej możliwości na co dzień w ruchu drogowym, o tyle w przypadku jazdy po torze wykorzystuj całą jego szerokość. Nie ograniczają Cię pasy ruchu. Dla komfortu prowadzenia sportowego samochodu na torze i większego bezpieczeństwa możesz też wjeżdżać na malowania na asfalcie. Jeżeli chcesz obrać odpowiedni tor jazdy minimalizujący łuk i łagodzący zakręt, wejdź w niego od zewnętrznej. Po pokonaniu szczytu zakrętu ponownie wróć na zewnętrzną nitkę toru.

Przeczytaj też: "Przejazd na torze wyścigowym – jak się przygotować, o czym pamiętać?"

Jeżeli będziesz trzymać się tych wskazówek, zakręt jazda po łuku będzie bezpieczna. Idealnie pokonasz zakręt. Zrobisz to szybko, a zarazem bez utraty przyczepności. Pamiętaj jednak, że nawet zawodowi kierowcy takie umiejętności nabywają latami. Dlatego nie przejmuj się, jeżeli spóźnisz zakręt. Nie będzie mieć to przykrych konsekwencji, jeżeli dostosujesz prędkość do swojego doświadczenia i umiejętności.

Zwłaszcza na początku zalecamy ostrożne pokonywanie zakrętów przy spokojnej jeździe po torze wyścigowym. Po poznaniu toru i nabraniu doświadczenia możesz to robić z wyższą prędkością. Oczywiście pamiętaj przy tym o technice pokonywania zakrętów samochodem na torze wyścigowym.