Testy Euro NCAP – co to jest, czemu służą?

Przy wyborze samochodu jedną z najważniejszych kwestii powinno być bezpieczeństwo. Wiarygodnym źródłem informacji z obszaru bezpieczeństwa danego  modelu są testy Euro NCAP (ang. European New Car Assessment Programme). To organizacja, która kupuje anonimowo nowe auta oferowane w Europie, a następnie rozbija je podczas crash-testów. Sprawdzamy, jak wyglądają testy bezpieczeństwa Euro NCAP.

Testy zderzeniowe Euro NCAP – co jest badane?

Testy Euro NCAP mają odzwierciedlać sytuacje i zdarzenia drogowe. Oprócz samochodów uczestniczą w nich m.in. manekiny wyposażone w sensory. W ten sposób crash-testy pozwalają ocenić obrażenia, jakie odnoszą uczestnicy wypadku. W testach zderzeniowych bada się obrażenia osób dorosłych, dzieci oraz niemowląt, w tym pasażerów pojazdów i pieszych. Testy Euro NCAP obejmują:

  • zderzenie czołowe (w nieruchomą ścianę przy prędkości 50 km/h oraz z mobilną przeszkodą o masie 1400 kg);
  • zderzenie boczne (z mobilną przeszkodą poruszającą się z prędkością 50 km/h i trwałą przeszkodą, w którą auto uderza w poślizgu);
  • bezpieczeństwo pieszych podczas wypadku – brane są pod uwagę cztery punkty uderzenia: zderzak (podczas wypadku jest w kontakcie z nogami pieszego), okolice reflektorów (uda), maskę (głowa dziecka) oraz maskę bliżej kabiny (głowa dorosłego).

Jak interpretować gwiazdki – oceny w testach organizacji Euro NCAP

Na stronie organizacji można znaleźć szczegółowe wyniki testów wskazujące na poziom bezpieczeństwa. Jako że dla przeciętnego kierowcy ich interpretacja może być kłopotliwa, Euro NCAP przyznaje gwiazdki badanym samochodom. Na oceny składa się ochrona dorosłych, dzieci, pieszych i systemów bezpieczeństwa (m.in. asystent hamowania, monitorowanie pasa ruchu czy martwego pola w lusterkach). 

  • 5 gwiazdek – wysoki poziom ochrony w czasie wypadku i zaawansowane systemy bezpieczeństwa;
  • 4 gwiazdki – wysoki poziom ochrony, z możliwymi dodatkowymi systemami bezpieczeństwa;
  • 3 gwiazdki – średni lub dobry poziom ochrony, ale bez systemów bezpieczeństwa pozwalających uniknąć wypadku;
  • 2 gwiazdki – przeciętny poziom ochrony i bez systemów pomagających uniknąć wypadku;
  • 1 gwiazdka – marginalny poziom ochrony podczas wypadku.

Pamiętaj, że niekiedy przy badanym modelu znajdują się dwie oceny. Nie jest to reguła, ale zdarza się, że badana jest wersja bazowa, a poza nią również wariant z dodatkowym wyposażeniem oferowany za dopłatą.

Polecane produkty
Poprowadź Nissan GTR
Promocja
Nissan GTR
Silnik:
3.8 V6
Moc:
485KM
Do 100km/h:
3.5 s
439,00 zł
od 351,00 zł
Jazda po torze Lamborghini Gallardo
Promocja
Lamborghini Gallardo
Silnik:
5.2L V10
Moc:
570 KM
Do 100km/h:
3.4 s
499,00 zł
od 399,00 zł
Jazda po torze KTM X-BOW
Promocja
KTM X-BOW
Silnik:
2.0 Turbo
Moc:
240KM
Do 100km/h:
3,9 s
299,00 zł
od 239,00 zł
Jazda po torze Ferrari F430
Promocja
Ferrari F430
Silnik:
4.3L V8
Moc:
490 KM
Do 100km/h:
4 s
499,00 zł
od 399,00 zł
Karta podarunkowa
Karta Podarunkowa
 
 
 
od 200,00 zł
Jazda po torze Fordem Mustangiem
Promocja
Ford Mustang 15'
Silnik:
3.7L V6
Moc:
305 KM
Do 100km/h:
5,5 s
369,00 zł
od 295,00 zł
Jazda po torze Dodge Viper GTS
Promocja
Dodge Viper GTS
Silnik:
8.4L V10
Moc:
640 KM
Do 100km/h:
3,6 s
599,00 zł
od 479,00 zł

Oczywiście im więcej gwiazdek mają samochody badane przez Euro NCAP, tym lepiej. Z drugiej strony, im samochód jest większy, tym zwykle oferuje lepszy poziom ochrony pasażerów i pieszych. Zdarza się więc bardzo często, że SUV, który w teście otrzymał 4 gwiazdki, jest bezpieczniejszy niż maksymalnie ocenione w testach Euro NCAP auto miejskie. Dlatego samochody najlepiej porównywać w obrębie tej samej kategorii.

Same gwiazdki są przyznawane na okres 6 lat. W związku z rozwojem systemów bezpieczeństwa, auta z najwyższą liczbą gwiazdek kilka lat wstecz mogą być mniej bezpieczne niż współczesne modele, które zostały słabiej ocenione przez Euro NCAP.

Przeczytaj też: "Budowa samochodów sportowych – najczęściej wykorzystywane materiały"

Pamiętaj, że nawet najbezpieczniejszy samochód nie wystarczy, żeby po drogach poruszać się w sposób bezpieczny. To samo dotyczy jazdy po torze wyścigowym. Jeżeli chcesz oddać się tej przyjemności i skorzystasz z oferty MotoPrezent, możesz liczyć na wsparcie instruktora i krótkie szkolenie przed startem. Oczywiście wszystkie tory wyścigowe w Polsce mają odpowiednią i bezpieczną infrastrukturę. Udostępniamy też w pełni sprawne i bezpieczne samochody sportowe, podobnie jak bolidy i auta rajdowe.