Hamowanie silnikiem – co to jest, kiedy stosować?

Każdy wie, jak zatrzymać samochód, ponieważ wystarczy wcisnąć pedał hamulca. Jak najbardziej, ale warto znać też inną technikę hamowania, jaką jest hamowanie silnikiem. Jeżeli zastanawiasz się, jak zatrzymać pojazd w ten sposób, jakie korzyści ma hamowanie jednostką napędową oraz kiedy stosować tę technikę – jesteś we właściwym miejscu!

Czym jest hamowanie silnikiem?

W najprostszym tłumaczeniu przez hamowanie silnikiem rozumiemy redukcję prędkości pojazdu poprzez:

  • * puszczenie pedału gazu,
  • * stopniową redukcję biegów.

Zamyka się wówczas zawór wlotu powietrza i tworzy efekt wciągania. Tworzy się siła hamująca, która wytraca prędkość. Zasada jest prosta: im wyższe obroty silnika, tym większa siła hamująca działająca na koła. Dlatego dla przyspieszenia hamowania silnikiem można zredukować bieg na niższy. Z drugiej strony – hamowanie silnikiem nie działa podczas jazdy na biegu jałowym, czyli luzie.

Hamowanie silnikiem jest dość proste. Największą trudność stanowi zestawienie biegu w stosunku do aktualnej prędkości i warunków drogowych, w tym nachylenia drogi. Dlatego mniej doświadczeni kierowcy mogą potrzebować nieco czasu, aby opanować technikę hamowania jednostką napędową. W ten sposób prędkość redukować można również w autach z automatyczną skrzynią biegów. Wystarczy puścić pedał gazu, a jeżeli auto daje taką możliwość – ręcznie redukować biegi.

Hamowanie silnikiem

Dlaczego warto hamować silnikiem – zalety:

Jest kilka powodów do tego, aby hamować silnikiem, tj.:

  • * zmniejszenie zużycia elementów układu hamulcowego (klocki i tarcze hamulcowe);
  • * dobra metoda podczas zjeżdżania ze wzniesienia;
  • * oszczędność paliwa.

Pamiętaj, że zwykłe samochody osobowe mają układy hamulcowe, które nie są przystosowane do ciągłej pracy pod dużym obciążeniem. Wyjątkiem są auta sportowe, ale przejażdżki samochodami sportowymi większość może doświadczyć tylko podczas jazdy po torze. W zwykłym samochodzie osobowym łatwiej doprowadzić do przegrzania się płynu hamulcowego, co może doprowadzić do utraty siły hamowania. Jeżeli hamujesz przy tym silnikiem, wytracasz prędkość na dwa sposoby, dzięki czemu nie ryzykujesz przegrzaniem hamulców.

Hamowanie silnikiem – zagrożenia

Warto hamować silnikiem, aczkolwiek musisz pamiętać, że nieprawidłowe stosowanie tej techniki niesie w sobie pewne zagrożenia, tj.:

  • * redukcja biegu na zbyt niski spowoduje gwałtowny wzrost obrotów silnika (pilnuj, aby wskazówka obrotomierza nie wchodziła na czerwone pole);
  • * nagła redukcja biegu z wysokiego na niski może uszkodzić skrzynię biegów i koło zamachowe (podczas redukcji przełożenia wciśnij lekko gaz).

Przeczytaj też: "Technika jazdy samochodem: jak zmieniać biegi?"

Hamowanie silnikiem w aucie osobowym

Czy warto hamować silnikiem?

Jak zwykle prawda leży gdzieś pośrodku. Z pewnością hamowanie silnikiem ma sens i warto nauczyć się tej techniki. Nabyte umiejętności wykorzystasz szczególnie podczas jazdy w górach. Oczywiście musisz robić to właściwie, ponieważ nieprawidłowe hamowanie silnikiem może być niebezpieczne i będzie sporo kosztować. Dlatego redukuj bieg tylko o jeden stopień (np. po wciśnięciu sprzęgła z biegu 5 na bieg 4). Poza tym w trakcie wytracania prędkości możesz używać pedału hamulca nożnego, aby zmniejszyć prędkość.

Znacznie mniej skuteczne hamowanie silnika jest w warunkach jazdy miejskiej, kiedy często musisz dość szybko wytracić prędkość lub zatrzymać pojazd. Jednak i tutaj możesz skorzystać z tej techniki, na przykład w sytuacji dojeżdżania do sygnalizacji świetlnej, kiedy na sygnalizatorze pali się czerwone światło. Z hamowania silnikiem lepiej też zrezygnować na śliskiej nawierzchni, co może skończyć się wprowadzeniem auta w poślizg.